Kiinteä yhteys tuo helpotusta karjatilan elämään

Kujalan isäntäpari ulkona

Isot juhlat pidetään saarella, kun Hailuodon kiinteä yhteys ensi vuonna valmistuu. Näin uskotaan saarella karjaa kasvattavalla Kujalan tilalla. Hitaan lauttayhteyden takia yksittäisen varaosan hakemiseen kaupungista menee helposti ainakin puoli päivää. Sujuvan yhteyden myötä ambulanssikin pääsee joutuisammin saarelle.

 

Pohjois-Pohjanmaa ja erityisesti Hailuoto tunnetaan siitä, että näillä alueilla on Suomessa eniten arvokkaita merenrantaniittyjä. Hoidetuissa perinnebiotoopeissa on runsas kasvilajisto ja hyviä pesimäpaikkoja linnuille.

Näissä maisemissa Hailuodossa toimii myös Kujalan tila. Kesäkaudella satakunta emolehmää laiduntaa vasikoidensa kanssa saaren merenrantalaitumilla. Laidunalueet ovat pääosin Natura2000-alueita.

Tilan isännän Timo Kujalan mukaan simmentalit, herefordit, limousinet sekä näiden risteytykset pärjäävät hienosti luonnonlaitumilla. Samalla nautojen liha saa monipuolisesta kasvustosta hyvän makuvivahteen.

Hailuodossa on Kujalan lisäksi muutamia muitakin nautatiloja, joita kaikkia yhdistää yksi iso asia. Kulkemista Perämeren suurimmalta saarelta mantereen puolelle helpottava kiinteä yhteys valmistuu vuonna 2026. Sitä ennen vesi ylitetään lautalla ja se syö aikaa.

Hailuodon lautta
Lautta kulkee Hailuodon ja Oulunsalon välillä tunnin välein. Talvella ajetaan yhdellä lautalla ja kesällä käytössä on kaksi lauttaa.

Kaupunkireissuun menee melkein koko päivä

Noin tuhannen asukkaan Hailuoto on itsenäinen ja vireä kunta. Keskustasta löytyy pari kauppaa, pankki, kahvila, panimo, huoltoasema tarvikemyynteineen sekä kunnan monipuoliset palvelut. Välillä kuitenkin on käytävä kaupungissa ostoksilla, eikä se ole ihan pikku juttu.

– Kerran viikossa käydään isommat ostokset hakemassa, ei sieltä yhtä tavaraa lähdetä hakemaan. Ei siinä ole mitään järkeä kun reissuun menee ainakin puoli päivää, kuvailee Kujalan tilan emäntä Susanna Kujala.

Moottorisahaan löytyy kyllä uudet tulpat Hailuodon oman huoltamon myymälästä, mutta monia muita varaosia ja tarvikkeita pitää lähteä hakemaan mantereen puolelta.

Oulunsalon ja Hailuodon välillä liikennöivät lautat kulkevat aamusta iltaan pääasiassa tunnin välein. Ylitys kestää noin puoli tuntia. Talvella ajossa on yksi lautta ja kesäaikaan kaksi.

Kovalla myrskyllä lautta jää rantaan. Jos vesi on kovin matalalla, liikennöinti keskeytetään. Lautat alkavat olla jo vanhoja ja vikoja ilmaantuu vähän väliä.

Hailuotolaiset ovat kuitenkin oppineet varautumaan poikkeustilanteisiin ja ruuhkiin. Jos on esimerkiksi ostettu lento- tai junaliput tai on joku pakollinen tapaaminen tiettyyn aikaan, silloin varataan reilusti aikaa.

Susanna Kujala navetassa
Kun rantalaitumet ovat hankipeitteen alla, karja pääsee suojaan navettaan. Susanna Kujalan tarjoama herkku maistuu sarvipäille.

Teurastukset ja pihviasiakkaat lauttamatkan takana

Kujalan tila on rehussa ja monissa muissakin asioissa omavarainen. Karja on itseuudistuva. Vain siitoseläimiä ostetaan. Tilan pelloilla kasvaa viljan lisäksi rypsiä 40 hehtaarin alalla.

Eläinten teurastukseen pitää kuitenkin varata aikaa, sillä teurastamo on mantereen puolella Muhoksessa. Eläimet kuljetetaan teurastukseen omalla kalustolla. Välillä teuraseläimille tilataan kuljetus mantereelta.

Tilalla tuotettua luonnonlaidunlihaa myydään seudun ravintoloihin ja REKO-ringin asiakkaille. Oman tilan luonnonlaidunlihaa, Löökikastiketta ja siirappituotteita voi ostaa myös tilan myymälästä tai tilan verkkokaupasta.

Kujalassa valmistetaan myös burgereita tilan omien nautojen lihasta. Tätä herkkua saa ostaa esimerkiksi eri tilaisuuksissa kiertävästä Kujalan ruokarekasta.

Kujalan tila on esimerkki yrityksestä, jolla on paljon asiakkaita mantereen puolella ja sinne pitää myös usein päästä.

Isäntäpari vanhan navetan edustalla
Vuonna 1983 Kujalan tilan karja siirtyi uuteen lämpimään lihakarjanavettaan. Samalla poistui käytöstä vanha kivinavetta, joka ehti palvella maatilaa lähes 200 vuotta.

Silta avaa uusia mahdollisuuksia

Vuonna 2026 Hailuodon ja Oulunsalon välille valmistuva kahden sillan ja pengerteiden muodostama kiinteä yhteys muuttaa saaren elämää monella tavalla. Yhteyden valmistumisen myötä vesimatkan pääsee ylittämään kahdeksassa minuutissa, eikä aikataulu enää hidasta menoa. Se on varmaa, että saarella iloitaan ja uutta yhteyttä tullaan ihastelemaan kauempaakin.

– Kyllä se on juhlan paikka ja on sitä jo juhlittu aina kun niitä päätöksiä on tehty, Timo Kujala sanoo.

Uuden yhteyden uskotaan lisäävän myös matkailuvirtoja mantereelta Hailuotoon, joka on jo nyt suosittu matkailukohde. Palveluja on saarella runsaasti varsinkin kesäisin. Kauppojen, kahviloiden ja panimon lisäksi saarelta löytyy muun muassa komea majakka.

Matkailuvirtojen kasvua odotellaan innolla myös Kujalassa, sillä tilalla on myös omaa matkailutoimintaa. Vanhoja rakennuksia on kunnostettu majoituskäyttöön ja lisää rempataan lähiaikoina. Tilan maille valmistui viime vuonna myös tunnelmallinen elämyskota, jossa asiakasryhmille tarjotaan avotulen äärellä lähiruokapalveluja. Saareen saapuville on tarjolla lisäksi luontoretkiä ja kulttuurihetkiä.

Isäntäpari kodassa
Kiinteä yhteys kasvattaa matkailuvirtoja mantereelta Hailuodon suuntaan. Susanna ja Timo Kujala uskovat, että sen myötä matkailu lisääntyy myös talvella ja uudelle kodalle löytyy käyttöä.

Pengertä ja yli kilometri siltaa

Nykyisen lauttayhteyden korvaava kiinteä maantieyhteys valmistuu Oulun Riutunkarin ja Hailuodon Huikun välille syksyllä 2026. Noin 8,4 kilometriä pitkä kiinteä yhteys sisältää pengertieosuudet sekä kaksi yli 700-metristä siltaa.

Sillat rakennetaan kohtiin, joissa vesisyvyys on yli kuusi metriä ja virtaama suurinta. Huikun sillan alituskorkeus on 18 metriä ja Riutun sillalla se on viisi metriä. Penkereiden kohdilla vettä on vain muutamia metrejä.

Urakka alkoi vuosi sitten ja työt ovat Väyläviraston mukaan edenneet ripeästi. Louhetta ja mursketta on tuotu kuorma-autoilla mantereen puolelta vuorokaudet ympäri. Työmaaliikenteelle tehty pengertie saatiin valmiiksi Oulunsalosta Hailuotoon ennen kesää.

Siltojen kansien valu ajoittuu kesäkaudelle tänä vuonna. Kun sillat ovat liikennöitävässä kunnossa, rakentamisen ajan käytössä ollut työpenger puretaan ja siitä vapautuva louhe käytetään pengertien korottamiseen sen lopulliseen korkeuteensa.

Videolla Kujalan isäntäväen mietteitä tulevasta sillasta viime vuoden marraskuussa.

Tutustu Kujalan tilan kotisivuihin.


Teksti, kuvat ja video: Lassi Lähteenmäki

Lue pidempi juttu aiheesta kesäkuun Nauta-lehdestä 3/2025!