Rehupaalien kiristemuovin kierrätys on käynnistynyt lupaavasti. Homma onnistuu, kun systeemi on selkeä ja muovi varastoidaan tiloilla oikein. Lue jutun lopussa oleva paalimuovien kierrätyksen muistilista ja katso video muovin kierrätyksestä!
Elokuussa 2024 alkanut paalimuovien kierrätyshanke on saanut tuulta alleen monestakin syystä. Kierrätysmaksu on sisällytetty uuden muovin hintaan, siksi käytetty muovi haetaan tiloilta ilmaiseksi.
Muovinkierrätyksen vauhdikas startti näkyy varsinkin Merikarvialla Satakunnassa Clean Plastic Finlandin tehtaalla, jossa jalostetaan karjatiloilta kerätyt paalimuovit. Tutkimus- ja kehityspäällikkö Mika Tuomisaari luonnehtii paaleissa käytettävän kiristemuovin muokkaamista uusiotuotteeksi vaikeaksi, mutta lopputuotetta hyväksi.
– Se on äärettömän sitkeää ja ohutta. Sitä on hankala pestä, murskata ja granuloida, mutta se on yhtä polymeeriä ja siitä saadaan laadukas lopputuote, Tuomisaari selventää.
Erottele muovit huolella
Muovit lajitellaan tilalla värien perusteella kahteen kasaan: yhteen valkoiset ja toiseen muunväriset.
– Muovit kannattaa varastoida mahdollisimman irtonaisina, eikä rullina, jolloin niitä pitää avata tehtaalla, opastaa tuotantopäällikkö Sami Yliknuusi Clean Plastic Finlandilta.
Kierrätysmuovien varastointipaikalla on iso merkitys tuotteen puhtauteen. Jos muovit on kasattu hiekkakentälle tai pellon reunalle, maa-ainesta kulkeutuu helposti kauhan mukana rekan lavalle ja sitä kautta prosessiin.
Paras vaihtoehto on kiinteä pohja, esimerkiksi betoni tai asfaltti. Paikan pitää olla lisäksi sellainen, että autolla pääsee kasan viereen ympäri vuoden.
– Ihanne olisi betonilattia sisätiloissa, mutta taitaa mennä kylvökoneet sisälle ennen vanhoja muoveja, tuumii Mika Tuomisaari.
Clean Plastic Finlandin toimitusjohtajan Janne Saarisen mukaan paalimuovien kierrättäminen on maatiloille uusi mahdollisuus olla vihreässä siirtymässä mukana.
– Ennen muovi meni polttoon tai hävitykseen muuten. Nyt siitä pääsee eroon ilmaiseksi, Saarinen tiivistää.
Keräys jatkuu keväällä
Suomen Maatalousmuovien Kierrätys Oy on antanut muovin kuljetukset neljälle kuljetusurakoitsijalle sekä näiden alihankkijoille. Alussa oli kaluston kanssa pientä ongelmaa, mutta syksyllä homma alkoi toimia.
Muovia kerätään ympäri maata. Kaukaisimmista paikoista noudetaan harvemmin, sillä kuljetukset yhdistetään niin, että reitin varrelta saadaan auto täyteen muovia. Talvella kuitenkin pidetään noudoissa paussia. Keväällä homma jatkuu taas.
Paalimuovien kierrätyksen muistilista
- Keräykseen kelpaavat tässä vaiheessa paalimuovit (kiristemuovit) PE-LLD.
- Erottele valkoinen muovi muista väreistä omaan pinoon. Muut värit saavat olla keskenään samassa pinossa. Kirkas muovi laitetaan valkoisten muovien joukkoon.
- Keräykseen ei saa laittaa aumamuoveja, verkkoja, naruja, kanistereita eikä muita muoveja.
- Muovin joukossa ei saa olla metallia, maa-ainesta eikä muita epäpuhtauksia.
- Pinoa muovit kuivalle ja kovalle alustalle, esimerkiksi asfaltille tai laatan päälle. Älä jätä muoveja pellon reunalle tai kosteaa maata vasten.
- Vie muovit paikkaan, josta ne on helppo kouralla varustetulla kuorma-autolla noutaa kaikkina vuodenaikoina.
- Jos muovi on yli kaksi vuotta vanhaa, ota yhteys SuMaKiin.
- Tilauksen minimimäärä on 500 kiloa. Pienemmät määrät kannattaa yhdistää esimerkiksi naapurin kanssa.
Tee noutotilaus omalla puhelimellasi:
- Noutotilaus tehdään älypuhelimeen ladattavan sovelluksen kautta. ”Sumakin noutotilaus” on ladattavissa Play Kaupasta ja App Storesta.
- Sovelluksen ensimmäisellä käyttökerralla pitää rekisteröityä palveluun. Mene tilaukset-välilehdelle ja ota valokuva paalierästä.
- Kuvan ansiosta tilaukseen tulee automaattisesti noutoerän sijaintikoordinaatit, jos olet antanut sovellukselle oikeuden nähdä laitteen sijaintitiedot. Sovelluksen kautta myös näet, miten muovin noutotilaus etenee.
- Jos kierrätysehdot täyttyvät, nouto on tilalle maksuton, sillä kierrätysmaksu on sisällytetty uuden paalimuovin ostohintaan.
Katso video paalimuovin kierrätyksestä!
Teksti, kuvat ja video: Lassi Lähteenmäki
Lue koko juttu joulukuun Nauta-lehdestä 5/2024!