Farmari 2019 järjestetään Mikkelissä – täysin uudistuneella näyttelyalueella

Tämän kesän Farmari-maatalousnäyttey Seinäjoella on vielä kokematta, mutta järjestäjien katseet on käännetty jo ensi vuoden Farmariin. Se järjestetään Mikkelissä kesäkuussa 2019. Tapahtuman järjestämisestä vastaa ProAgria Etelä-Savo.

– Farmari rakentuu Mikkelissä täysin uudistuneelle näyttelyalueelle, joka sijaitsee Kalevankankaalla. Alue on kompakti urheilupuistomainen kokonaisuus ja etäisyydet siinä ovat lyhyet. Farmari on Mikkelin tapahtumakesän 2019 päätapahtuma. Mikkelin kaupunki on tehnyt päätöksen lähteä tapahtuman yhteistyökumppaniksi, kertoo näyttelyn johtaja Heikki Pahkasalo.

Uuden alueen keskipisteenä tulee olemaan parhaillaan rakenteilla oleva Saimaa Stadiumi Areena, joka tulee toimimaan urheiluhallin lisäksi messujen, näyttelyjen, konserttien ym. tapahtumien pitopaikkana. Jäähallit ja Saimaa Stadiumi Areena tarjoavat erinomaiset puitteet Farmarin sisäosastoille sekä palveluille näyttelyssä. Lisäksi Ravintolakatsomo, Ikioma Areena ja Saimaa Stadiumi Areena ovat sisäkautta yhteydessä toisiinsa ja muodostavat näin yhtenäisen kokonaisuuden.

– Alueen yhteyteen on valmistumassa myös uusi peräti 2,3 hehtaarin pysäköintialue, jota täydentää jo olemassa oleva vajaan hehtaarin pysäköintialue. Nämä laajat ja päällystetyt alueet antavat aivan uudet mahdollisuudet näyttäville ulko-osastoille Farmarissa. Saimaa Stadiumi Areena ja sen viereinen pysäköintialue valmistuvat kevääseen 2018 mennessä. Mikkelin keskustasta alueelle on vain kaksi kilometriä eli matkan voi taittaa jopa kävellen tai pyörällä, kuvaa näyttelypäällikkö Kirsi Mutka-Paintola.

Joensuun Farmarin tunnelmaa kesällä 2015.

Etelä-Savossa panostetaan elintarviketuotantoon

Etelä-Savossa ja Itä-Suomessa elintarviketuotannolla ja metsätaloudella on elinkeinona suuri merkitys ja siksi Mikkeli on Farmarin pitopaikkana erinomainen. Alueen monipuolinen ja vahva maataloustuotanto perustuu maitoon, lihaan ja erikoistuotantoon, joita täydentää vahva metsätaloustuotanto. Maakunnassa on panostettu paljon kehittymiseen, mistä kertoo huomattava kehityshankkeiden laajuus. Lisäksi muu yritystoiminta maaseudulla on vahvaa, mm. matkailuun liittyvät palvelut. Biotalous ja bioenergian tuotanto ovat kehittymässä voimakkaasti. Luomutuotanto ja luomun jatkojalostus ovat alueella merkittäviä.

– Alueen erityiset vahvuudet elintarviketuotannossa ja täysin uudistunut näyttelyalue vaikuttivat siihen, että ProAgria Keskusten Liiton hallitus myönsi ProAgria Etelä-Savolle Farmarin järjestämisoikeuden, painottaa ProAgria Keskusten Liiton toimitusjohtaja Juha Nuutila.

Farmari on alan ammattilaisten ja kuluttajien kohtaamispaikka, mikä toteutuu hyvin Mikkelissä. Mikkelissä Farmarin on mahdollista saavuttaa myös alueen runsas määrä vapaa-ajanasukkaita ja matkailijoita ja saada heidät tutustumaan näyttelyssä suomalaiseen ja nykyaikaiseen maatalouteen. Mikkeliin on myös erinomaiset yhteydet pääkaupunkiseudulta omalla autolla, junalla tai bussilla.

Palkintopöytää Porin Farmarista 2011.

Alan kohtaamispaikka – asiaa ja elämyksiä

Farmari-maatalousnäyttely on aito ammattinäyttely, joka tarjoaa asiaa ja elämyksiä. Se on myös maatalousalan ammattilaisten ja kuluttajien kohtaamispaikka. Farmarista onkin sanottu, että se on maatalouden ja maaseudun suurkatselmus. Aiheiltaan Farmari koostuu kokonaisuuksista: ammatti, tieto, taito, maku, vapaa-aika ja tori. Farmarin ehdottomia vetonauloja ovat koneosasto ja sen uutuudet, ammattilaisten koostama näyttävä kotieläinosasto ja vahvat tieto-osastot. Ruoka ja erityisesti suomalainen ruoka on aina tärkeällä sijalla Farmarissa. Farmari järjestetään joka toinen vuosi. Tänä vuonna kohdataan Farmarissa Seinäjoella 14.-17.6.2017.

Teksti: ProAgria Etelä-Savo ja ProAgria Keskusten Liitto